В рубриката "ИТ лидерите на България" нашият управляващ директор и основател на Digital and Software Solutions, Пламен Наков, споделя своя вдъхновяващ път към успеха. Прочетете цялото интервю, за да научите повече за образованието му, ранната му кариера и процеса по създаване на компанията. Запознайте се с предизвикателствата, с които се е сблъсквал, с настоящите му отговорности и източници на вдъхновение, както и с това дали би променил някое свое решение, ако можеше да се върне назад във времето.
Образование и избори
Пламен има бакалавърска и магистърска степен по компютърно и софтуерно инженерство от Технически университет - София. Понастоящем е докторант в докторска програма "Автоматизирани системи за обработка на информация и управление" в професионално направление „Комуникационна и компютърна техника“ в ТУ-София. Високо цени образованието си заради широкия спектър от знания, които му предоставя, като същевременно му позволява да селектира темите и да развива умения, които са му интересни и които му служат и до днес. Той подчертава значението на създаването на среда от единомислещи хора в различните университетски общности, която може да даде значителен тласък на кариерата. Образованието е усъвършенствало способността му да анализира и синтезира големи количества информация за постигането на предизвикателни задачи. Пламен не би променил образованието си или специалността си и казва: "Благодарение на образователния си избор достигнах до професионалното и личностно развитие, които имам сега, и съм щастлив от това. Натрупах необходимите знания, за да преследвам целите и мечтите си."
Ранна кариера и предизвикателства
По време на първия си работен стаж в областта Пламен работи върху контрола на процесите и подобряването на ефективността на Service Desk, където се запознава с ITIL, както и със системи за управление на ИТ и бизнес процеси като ServiceNow, BMC и SAP. След това се присъединява към екип, фокусиран върху автоматизацията на ИТ процесите, и отговаря за внедряването на ServiceNow за една от най-разпознаваемите компании в света. Това постижение е значителен поврат в кариерата му, тъй като ServiceNow продължава да бъде основна платформа, използвана от DSS и нейните клиенти и партньори.
Пламен смята, че всички негови спомени, свързани с кариерата, са важни, тъй като са допринесли за личностното и лидерското му израстване. Въпреки това той особено цени спомените за преодоляване на предизвикателства и разрешаването на бизнес проблеми. Едно от най-сериозните предизвикателства, с които се е сблъсквал, е било управлението на най-важния проект за фирмата в самото ѝ начало. DSS се заема със заданието с голяма отговорност поради неговата обществена значимост. "В рамките на този проект създадохме платформа, която по мои груби сметки се използва от 1/4 от обществото ни и именно поради тази причина отношението към нея би могло да се нарече полюсно. Преди да поемем този проект, не бяхме работили върху нещо толкова всеобхватно и трябваше максимално бързо да се адаптираме към нов начин на работа, който да позволи изпълнението на този мащабен проект. Имахме, разбира се, своите вътрешни грешки, но благодарение на тях успяхме да израснем като организация и от малката фирма (с 10-15 служители) да достигнем до над 55 души и да установим процеси, които към момента позволяват да функционираме по-ефективно." Пламен признава, че с увеличаването на персонала и управлението на процесите ще възникват и нови предизвикателства, но DSS е добре подготвена да им се противопостави благодарение на научените уроци.
Основаване на DSS и първи проекти
Когато го питат за основаването на DSS, Пламен се връща назад преди шест години, когато решава, че тогава е подходящият момент да рискува. Вместо да се стреми единствено към увеличаване на приходите си като програмист на свободна практика, той иска да създаде свой екип и да даде възможност на хората да се развиват, да постигат резултати, следвайки ценности и разбирания, които самите те определият. Пламен убедил двама свои колеги от университета да се присъединят към него и заедно започнали с консултиране и внедряване на ServiceNow. Скоро след това им се отдава възможност да създадат уеб решение (Инструмент за дистанционно оценяване в българските училища), което подпомогнало провеждането на първия изцяло дигитален изпит по информатика в страната. Тримата работили съвместно, за да създадат устойчива платформа, която и до днес се използва за приемните изпити на международни студенти в държавните университети.
Ценности и служители на DSS
Пламен разказва и за служителите, които DSS иска да привлича: "Стремим се да привличаме най-вече отговорни и проактивни хора. Не сме организация, която цели да следи изкъсо служителите си, нито такава, в която се наблюдава т.нар. микромениджмънт (не „надничаме” иззад рамото на служителите си). Затова искаме хора, които са самостоятелни, действащи, гонещи сами целите си и отговорни към поверените им задачи. Ако искаме една организация да се развива, тя трябва да се развива като екип, т.е. всеки трябва да върви напред. Ако само мениджърът или лидерът носи отговорност или е проактивен, то силата на развитие ще е равна на неговата. Но когато всички са отговорни, то силата ще расте експоненциално."
Едно от значителните предизвикателства пред него е да променя гледната си точка в името на екипа. Той признава, всеки има своите възприятия и от позицията на мениджър е лесно да се налага мнение. Въпреки това той се стреми да се вслушва във всеки глас и да изследва всяка ситуация, за да създаде позиция, основана на общата обстановка, а не на индивидуалните си предпочитания.
Друго сериозно предизвикателство, на което Пламен отделя внимание, е пазарът на кадри към момента. Високото текучество и липсата на квалифициран персонал определено се разглеждат като основни проблеми в ИТ бизнеса у нас. В DSS се справяме с този проблем, като създаваме гъвкава работна среда, в която хората се чувстват ценени и чути, и осигуряваме конкурентни условия с много екстри и привилегии.
Бъдещето на ИТ в България
В заключение на интервюто Пламен говори за развитието на ИТ индустрията в България. Според него тя ще отбележи значителен растеж през следващите години, като изкуственият интелект и машинното обучение ще бъдат под светлината на прожекторите. "Секторът инвестира огромни средства в тях и ние не изоставаме и също работим в тази посока, усъвършенствайки наше съществуващо решение за обработка и OCR (Optical Character Recognition Tool) на изображения на български и международни лични документи."
От друга страна, актуалният ChatGPT е страхотен пример за посоката, в която не само ИТ секторът ще се развива, а и световната индустрия - към автоматизация и извършване на човешка дейност чрез изкуствен интелект.
България се развива с бързи темпове - компаниите инвестират в усъвършенстването на своите екипи и допринасят чрез образование и партньорства с обществени организации, университети и училища. DSS споделя това убеждение и инвестира в изграждането на модерна компютърна лаборатория в ТУ-София, в която наши колеги преподават на студенти от различни специалности. Центровете за обучение по STEM също са ключов фокус за нас и за държавата, за да подготвим следващото поколение бизнес лидери в България.
Благодарим на Economy.bg за предоставената възможност и на Пламен за това, че сподели своите знания и опит!